Nasze sukcesy!
W ramach działań Szkoły Promującej Zdrowie, nasza szkoła bierze udział w Międzynarodowym Programie Badawczym „GLOBE”. W tym roku zanotowaliśmy już poważny sukces. Uczestnicząca w tym Programie uczennica Oliwia Korczak zebrała najwięcej pomiarów powierzchni oraz wysokości drzew i przyczyniła się do zdobycia przez placówkę I miejsca na świecie w wyzwaniu „Land challenge”. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w naukowej karierze!!!
Szkoła Podstawowa w Jadachach
W ramach działań Szkoły Promującej Zdrowie Szkoła Podstawowa imienia Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Jadachach, zorganizowała 12 grudnia 2019 r. Publiczną prezentację osiągnięć szkoły oraz wyników autoewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie.
Na wydarzenie została zaproszona cała społeczność szkolna (nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice, dzieci). Udział w nim wzięli także udział zaproszeni goście: dr Barbara Wolny - Wojewódzki Koordynator Sieci SzPZ w województwie podkarpackim, Renata Bal – Dyrektor Biura Obsługi Jednostek Samorządowych w Nowej Dębie, Wiesław Ordon – Burmistrz Miasta i Gminy Nowa Dęba, Wiesława Kubik – pielęgniarka szkolna; Renata Rożek – Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Fabiana Dury w Chmielowie; Barbara Pasek – koordynator Szkoły Promującej Zdrowie w Szkole Podstawowej im. Fabiana Dury w Chmielowie; Ewa Markowicz-Zając – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr. 2 im. Henryka Sienkiewicza w Nowej Dębie; Tomasz Wolan – I wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Nowej Dębie oraz Radny Sołectwa Jadachy; Hubert Kopeć – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Spraw Statutowych i Społecznych Rady Miejskiej w Nowej Dębie.
Wszystkich zebranych gości oraz całą społeczność szkolną powitała Dyrektor szkoły Pani Bernarda Głowacka, charakteryzując proces rozwoju szkoły jako placówki będącej w Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Omawiając w zarysie model działania Szkoły Promującej Zdrowie zachęciła do zapoznania się z działaniami szkoły przez ostatnie 3 lata.
Działanie te przedstawił szkolny koordynator SzPZ – Andrzej Majkut, przedstawiając zebranym różne aspekty holistycznego podejścia do zdrowia oraz dobre praktyki szkoły w tym temacie. W drugiej części przedstawiono „Wyniki autoewaluacji SzPZ oraz mocne strony działań”. Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem licznie zgromadzonej widowni.
W dalszej części nastąpiły wystąpienia zaproszonych gości, którzy w krótkich wystąpieniach podkreślali duże zaangażowanie w działania wszystkich uczestników oraz zwrócili uwagę na innowacyjne działania szkoły w kontekście zdrowia. Po tych krzepiących informacjach, Pani Dyrektor podziękowała wszystkim za udział oraz zaprosiła gości oraz nauczycieli na dyskusję o zdrowiu.
Na spotkaniu nauczycieli z zaproszonymi gośćmi, które odbyło się w ostatniej części tego wydarzenia wywiązała się dyskusja na temat kierunków działania polityki zdrowotnej. Dyskusja ta odbyła się w trakcie poczęstunku, który przygotowały Panie z Koła Gospodyń Wiejskich z Jadachów, aktywnie współpracujące ze szkołą.
Stwierdzono jednoznacznie, że zdrowie jest nieodłączną częścią człowieka i powinno się wprowadzać wszelkie działania, które służą jego utrzymaniu.
Jako organizatorzy chcemy serdecznie podziękować wszystkim, którzy wzięli udział w tym wydarzeniu, jak i w odbywającej się później dyskusji. Wierzymy, że działania przedstawione w trakcie prezentacji wzmocnią wiarę w dbanie o zdrowie.
Szkoła Podstawowa w Jadachach
Kolejny raz Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Jadachach uczestniczyła w Ogólnopolskiej Akcji „Śniadanie Daje Moc”, która ma na celu pokazanie, jak ważne jest spożywanie II posiłku w szkole. II śniadanie jest potrzebne dzieciom, ponieważ pomaga w utrzymaniu koncentracji na lekcjach, pomaga w skupieniu się i dobrej nauce. Dziecko jest wtedy wesołe, ma energię do zabawy i pracy.
Listopad to miesiąc, kiedy przypada w naszym kraju finisz Akcji. W tych listopadowych dniach, dzieci i młodzież wspólnie z wychowawcami zorganizowali w swoich klasach wspólnie śniadania, na które złożyły się zdrowe produkty, które pomagają dzieciom w dobrym samopoczuciu. W myśl powiedzenia: „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”, uczymy dzieci od najmłodszych lat aby posiłki poza podstawowymi produktami, jak pieczywo, masło czy ser, zawierały także owoce i warzywa pod różnymi postaciami.
Odbywająca się od wielu lat akcja już na stałe wpisała się w nasze działania jako Szkoły Promującej Zdrowie i na pewno pomaga młodym pokoleniom zrozumieć, że śniadanie w szkole jest potrzebne. Z niecierpliwością czekamy na kolejne edycje.
Organizatorzy
„Mandarynkowy Tydzień”
W ramach szeroko prowadzonych działań Szkoły Promującej Zdrowie nasza szkoła w tym roku zorganizowała „Mandarynkowy Tydzień”. Jest to wydarzenie z cyklu „owocowych tygodni”, odbywających się w Szkole w Jadachach od lat.
Społeczność szkolna przez cały listopadowy tydzień 2019 roku poznawała zalety i uroki owocu, jakim jest mandarynka. W czasie tych działań zorganizowane zostały konkursy oceniające: mandarynkowy strój; przygotowywanie posiłków z mandarynką; wykonywanie plakatów. Na specjalnie przygotowanym do tego miejscu, uczniowie i nauczyciele wpisywali różne ciekawostki, hasła i wiersze kojarzące się z mandarynką. Przez cały tydzień wszyscy do woli zajadali się mandarynką i pili sok wyciskany ze świeżych owoców. Sklepik szkolny w swojej ofercie oferował oczywiście mandarynki.
Poszczególne klasy poruszały na godzinach wychowawczych zdrowotne zalety jedzenia i picia mandarynek. Miały miejsce także zawody sportowe, w czasie których młodzież rywalizowała w „mandarynkowych konkurencjach”. Były to między innymi: bieg rozstawny z mandarynką; pokonywanie przeszkód z mandarynką; obieranie mandarynki na czas.
Całość konkursów została oceniona i nagrodzona na apelu podsumowującym zmagania. Wszyscy uczniowie w nagrodę otrzymali mandarynki oraz dyplomy.
Wszyscy zgodnie stwierdzili, że tygodnie z owocami pozwalają im dostrzec ich ważny wpływ na zachowanie zdrowia.
Szkoła Podstawowa w Jadachach
W ramach działań Szkoły Promującej Zdrowie i działań ekologicznych w naszej szkole rozmieszczone są pojemniki do gromadzenia surowców wtórnych. Społeczność szkolna uczy się poprawnej segregacji poprzez umieszczanie w nich odpadów plastikowych, metalowych, czyli takich które będą mogły być wykorzystane powtórne.
Strona 2 z 6